- Хората искат ефективен кабинет, който да решава бързо техните проблеми и да спре поскъпването. Мантрата за правителство на всяка цена е погрешна и се лансира от тези, които искат да се докопат до властта, заигравайки се със страховете на хората, казва водачът на листите на “Има такъв народ” в Пловдив и в Хасково
- ИТН няма да се коалира с ГЕРБ и ДПС
– Г-н Караджов, сложна конфигурация се очертава в следващия парламент. Какъв е сценарият за България, ако не бъде излъчено редовно правителство в тази криза на прага на зимата?
– Не е много оптимистичен, но няма да бъде апокалиптичен. Факт е, че гражданите искат стабилност и правителство. Но също така е факт, че те не искат какво да е правителство, а ефективно работещо, което да решава бързо техните проблеми. Най-вече да спре поскъпването на стоките от първа необходимост, бензина и газа. Така че мантрата за правителство на всяка цена е погрешна и се лансира от хора, които искат да се докопат до властта, заигравайки се със страховете на хората.
– Какви са възможните варианти за коалиции според вас и къде ще е мястото на ИТН, ако влезе в парламента – възможно ли е да сте част от управляваща коалиция с ГЕРБ или с “Промяната”, или твърда опозиция?
– ИТН няма да се стреми към участие в правителство на всяка цена. Ние сме си извлекли поуките от краткия мандат на трудната коалиция, в която участвахме.
Ще партнираме само с партии, които искат проблемите да се решават, а не да се отлагат
Които не се страхуват да се вземат непопулярни решения. И които спазват коалиционните норми за равнопоставеност и взаимно уважение. Всичко друго би било лицемерие към избирателите. А ако има нещо, с което ИТН се гордее, е, че остава вярна на принципите и обещанията си, независимо колко проблеми и обвинения ще си навлече.
Все пак искам категорично да подчертая, че ИТН няма да прави коалиция с ГЕРБ или ДПС! Времето ще опровергае всички спекулации на тази тема, с които в момента се занимават нашите опоненти.
– Какво разбрахте от срещите си с избирателите? Какви са основните им проблеми?
– Хората се интересуват от две неща основно – цени и доходи. Те не разбират защо ДДС за брашното стана 0%, а хлябът продължава да поскъпва. Защо от данъците им се раздават субсидии по 25 стотинки на литър бензин, цените на петрола падат, а това не се отразява по бензиностанциите? Притеснени са от високата инфлация, която изяжда доходите им. Пенсионерите са много ядосани от промените в пенсиите, които са неразбираеми с всички актуализации, индексации, добавки… И несправедливи, защото последните промени на практика зачеркнаха трудовия стаж на хората – тези, които са работили 40 години, получават пенсии, които са с няколко лева по-високи от тези, които нямат почти никакъв трудов стаж…
За разлика от други партии, ИТН не бяга от тези проблеми, а предлага решения.
Именно ИТН предложи да отпадне ДДС за брашното
Това обаче не е достатъчно за овладяването на цените, защото държавата трябва да се справи и със спекулантите на пазара. Къде е КЗК? Защо не се заеме с тези, които злоупотребяват със ситуацията на пазара? В предишния парламент ИТН настояваше съставът на КЗК да бъде подменен. “Продължаваме промяната” не се съгласиха, защото искаха да имат пълно мнозинство в комисията, без дори да дадат и едно място за опозицията – нещо нечувано дори при модела ГЕРБ-ДПС. За тях въпросът не беше да се засили контролът и да се подобри работата на комисията, а да я придобият и контролират като бухалка.
Същата е ситуацията и на пазара на горива – очевидно е, че има картел, но никой не се занимава с него.
В ИТН имаме и решения за хаоса с пенсиите. Ще се опитаме да убедим партиите в следващия парламент, че това е проблем, който не търпи отлагане.
– За какво не ви стигна времето като министър – за изплащането на старите ремонти по пътищата, за размразяването на строежа на “Хемус”, за реформата във водния сектор или нещо друго?
– Бях министър само осем месеца и няма как да реша всички трупани с десетилетия проблеми в регионалното развитие. Не искам обаче това да звучи като оправдание. За това кратко време постигнахме немалко, но хората искат резултати сега и веднага. И с право – толкова години са били лъгани. Аз мога откровено да кажа, че
на всички проблеми сме предложили адекватни решения,
които ако бъдат реализирани от следващите министри, коренно ще променят ситуацията в съответния сектор.
Да вземем ремонтите на пътища например. Там имаме договори, които, макар да са законно сключени, по тях са възлагани задания над предвиденото. Фирмите са свършили работата си. Държавата обаче не си изпълнява поетите ангажименти. Затова предложих първо да се направи проверка на ремонтите – дали са завършени в срок, по задание, качествено. След това да се плати. След много скандали “Продължаваме промяната” прие това предложение, но наложи то да важи само до 30 септември 2022 г. и всяко плащане да се одобрява от парламента. Което е безумие от всяка гледна точка. В момента парламент нямаме, 30 септември дойде, фирмите с основание нервничат и заплашват да спрат работа. Създадохме една комисия, която се мота няколко месеца и накрая не каза най-важното, за което бе създадена – на кого колко да се плати. Прехвърли работата на ДНСК. С моя заповед ДНСК се зае веднага и успя да провери ремонтите. Но без парламент няма как да се продължи.
Както се казва,
пази Боже саботьори да ти решават проблемите. Защото ПП през цялото време блокираха работата
на регионалното министерство, а сега лицемерно обещават светло бъдеще и безцеремонно се снимат на спрените от тях магистрали.
– Не беше ли възможно по някакъв начин изграждането на “Хемус” поне за безспорните отсечки да не беше спирало през пролетта на 2022 г. и сега да не се беше натрупало такова закъснение? Служебният министър нарече спирането на магистралата идиотия.
– Няма никакво съмнение, че България трябва да има не една, а няколко магистрали. Те обаче трябва да са построени качествено и законно! Има само една отсечка на “Хемус”, за която договорът е сключен стриктно по Закона за обществените поръчки. По нея работата не е спирала, не са спирали и плащанията. Всички останали отсечки са сключени по т.нар. инхаус процедури. За мен те са порочни и затова по тях не беше извършено нито едно плащане за времето, когато бях министър. Още през януари с писмо предложих на премиера Кирил Петков и на финансовия министър Асен Василев
инхаус договорите да се прекратят, а незаконно построеното да се обяви за незаконен строеж
Решение по този въпрос нямаше. А в бюджета за 2022 г. няма предвиден нито лев за магистралните отсечки, строени по инхаус договори. На този фон е много интересно това, което прави служебният министър на регионалното развитие – той плати по тези инхаус договори. При условие че е участвал в работната група по време на миналото служебно правителство, която категорично заключава, че тези договори са сключени в нарушение на чл. 17 от ЗОП, т.е. са незаконни! Как така преди година са били незаконни и не трябва да се плаща, а сега всичко е наред и трябва да се плати? Дали не става дума за рекет към тези фирми? И какво се очаква от тях насреща?
– Как гледате на факта, че служебните правителства предлагат промени във важни закони като Закона за устройство на територията, при положение че други трябва да изпълняват политиките, които следват от тези промени?
– Служебните правителства имат същите правомощия като редовните, така че от законова гледна точка проблем няма. В крайна сметка парламентът приема законите. Въпросът е доколко са смислени предложенията. Защото последните идеи на регионалното министерство за промяна в Закона за устройство на територията са чиста глупост. Те няма да решат проблемите нито с ремонтите на язовирите, нито с инхаус договорите, а ще ги задълбочат. Да обявиш ремонтите на язовирите за търпими, означава завинаги да признаеш, че са незаконни, без повече да можеш да им издадеш акт 16 за ползване. Кой тогава ще носи отговорност, ако заради калпав ремонт се скъса някоя язовирна стена или дига?
Визитка:
Гроздан Караджов беше вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета “Петков”.
Юрист по професия, той има солидна биография зад гърба си – работил е във фондация “Отворено общество” – София, бил е главен секретар на Комитета по пощи и далекосъобщения и на Министерство на транспорта и съобщенията в кабинета на Иван Костов, председател на Съвета на директорите на БТК, член на Надзорния съвет на Българска пощенска банка.
Участва в редица успешни бизнес начинания в областта на строителството и изграждането и поддръжката на телекомуникационни мрежи и съоръжения.
Бил е депутат от Реформаторския блок в 43-ото НС.
Женен, с четири деца.
Учредител на фондация “Светът на Мария” и дългогодишен активен дарител.
копирано от: https://www.24chasa.bg/