1.Г-н Караджов, политическата Ви биография през годините Ви определя като десен. В същото време, Вие бяхте част от правителство с БСП и коалиция. Как определяте тази на пръв поглед несъвместима колаборация?
– ИТН никога не е била в коалиция с БСП. Ние имахме споразумение за управление с „Продължаваме промяната“, които държаха и мандата за съставяне на правителство. С БСП винаги сме били на различни позиции почти по всички ключови въпроси. За нас БСП е партия на статуквото. Неслучайно нито тя ни подкрепи, когато ние се опитвахме да съставим кабинет, нито ние – нея, когато мандатът бе в Корнелия Нинова.
Факт е обаче, че оттук нататък все по-трудно ще се съставя кабинет, тъй като парламентите са много раздробени. Затова е много важно да се води разумна коалиционна политика, основана на предварително разписани приоритети и срокове за изпълнението им. В една коалиция са важни и механизмите за взаимодействие и вземане на решения. Всички трябва да са равнопоставени партньори, които взаимно се уважават. А не една партия да се опитва да налага на всички своите решения, както се получи с „Продължаваме промяната“ в нашата коалиция.
2.Вие бяхте министър на регионалното развитие и благоустройство в момент, в който министерството получи рекорден бюджет от близо 2.6 милиарда лева. Колко от тези пари в крайна сметка успяхте да похарчите за половин година управление?
В случая е по-важно не колко пари сме похарчили, а какви проблеми сме решили. Поради обтегнатите отношения в коалицията МРРБ бе най-строго наблюдаваното министерство и всички видяха, че нито един лев не е похарчен напразно или незаконно. За първи път работата на регионалното министерство не се изчерпва с наливането на няколко милиарда някъде. С екипа ми в МРРБ успяхме да придвижим поне част от най-спешните мерки. Някои от тях са непопулярни и дълго отлагани. Други изискват промени в много закони, които са подготвени, но не са приети. Трети налагат изцяло нова нормативна уредба, която е в процес на разработка. Ако има приемственост и воля от нашите наследници, съм сигурен, че скоро ситуацията по пътищата и в регионите съществено ще се промени. И то към по-добро.
Завършихме реформата в тол системата например. Въведохме принципа „Който повече ползва и замърсява, той плаща повече“, като променихме цените за леките и тежките автомобили. Така ще се обърне структурата на приходите в тол системата и вече 2/3 от събраните средства ще са от тежкотоварния трафик, а 1/3 – от леките коли. Приходите през 2023 г. ще се увеличат почти двойно – от 480 млн.лв. на 800 млн. лв.
От януари 2023 г. намалихме цената на всички винетки за леките автомобили с 10%.
Осигурихме помощ за ВиК сектора. Подпомогнахме 54 ВиК дружества за разходите за ток за 2021 г. и до април т.г. Изплатихме им над 82 млн. лв. компенсации.
Решихме кризата с липсата на поддръжка на републиканските пътища. За съжаление – само за първите девет месеца на годината, но така прецениха депутатите.
Внесохме в парламента промени в Закона за устройство на територията, които отразяват проблемите, с които гражданите най-често се сблъскват – незаконното строителство, феодализирани местни администрации и липсата на държава както в малките, така и в големите населени места.
Мога да изброявам още, но аз съм максималист и не съм доволен от себе си. Защото ако дуото от „Продължаваме промяната“ – Кирил Петков и Асен Василев, не саботираха непрекъснато работата на МРРБ, щяхме да свършим много повече работа.
3.Защо при такъв рекорден бюджет, голяма част от пътищата у нас са в лошо състояние?
Знам, че сме в предизборна кампания и трябва да обещавам светло бъдеще, но ще ви отговоря съвсем честно – още дълго пътищата ни ще са в такова трагично състояние. Има порочно сключени договори и бързо решение на този проблем няма. Който и да е министър е изправен пред Параграф 22 – или да разруши вече построеното и да почне наново, или да убеди депутатите да узаконят незаконното строителство.
Като министър се опитах да реша най-наболелите проблеми. За съжаление, не само не срещнах разбиране, а и бях обявен за адвокат на Дявола. Категорично против съм всички пътни фирми да бъдат наричани мафиотски, както прави ПП. Има фирми, които си вършат работата качествено, и такива, които се скатават. На едните трябва да се плати и те да продължат да работят, а другите да бъдат санкционирани.
4. Как приемате действията на сегашния служебен кабинет по отношение на строителството на важните инфраструктурни проекти? Включително и на газопровода България- Гърция, за който МРРБ в момента, пренебрегвайки всякакви срокове, съдейства за почти експресно издаване на документи, свързани със строителството?
Междусистемната газова връзка с Гърция преминава през три области – Стара Загора, Кърджали, Хасково, и е изключително сложен проект. В много участъци трасето на газопровода пресича други елементи на техническата инфраструктура – републикански и общински пътища, жп линии, водни обекти. На 8 юли от ICGB – дружеството, което строи интерконектора, съобщиха, че строителните работи са приключили. Оттам нататък всичко е в ръцете на МРРБ, което носи отговорност за пускането му в търговска експлоатация. Надявам се, че действат в съответствие със закона, защото обектът е от изключителна важност както за българската, така и за европейска енергийна сигурност – следователно трябва да се гарантира неговата безопасна експлоатация. Защото бързината е важна, но още по-важно е качеството.
5.Като водач на листата на ИТН за 29 МИР- Хасково, кои са проблемите в региона, които бихте се ангажирали да решите най-напред, ако станете депутат?
За мен и двата основни проблема са свързани с инфраструктурата – водоснабдяването на Хасково и околовръстният път. Хасково спешно се нуждае от нови източници на чиста питейна вода. Това означава изграждане на нови пречиствателни станции и подмяна на остарелите водопроводни мрежи. Омръзна ми да слушам оправдания, че няма пари. Пари има – както в бюджета, така и в европейските фондове. Но трябва инициатива и политическа воля за изработване на качествени проекти.
Трябва да се ремонтират и пътищата в областта, да се изгради обход на град Хасково и да се разшири вертикалният коридор от Стара Загора до Маказа, който е с изключително транспортно значение за региона.
Като народен представител ще лобирам за решаването на тези проблеми. Противно на разпространеното мнение, депутатите имат достатъчно средства за „натиск“ върху министрите за по-бързото придвижване на важни за регионите проекти. Просто трябва да се използват разумно.
Копирано от: haskovo.live