Днес отчитаме спешните /1 месец изпълнение/ и част от краткосрочните /6 месеца изпълнение/ мерки за безопасността в железопътния транспорт
Общият извод е – има светлина в жп тунела.
Спешните мерки са изпълнени на 100%, средносрочните се изпълняват даже преди графика.
Имаме и първи положителни резултати:
Общият брой на произшествията (значими и незначими) за периода януари-април 2025 спрямо предходните 4 месеца е намалял с почти 40% – от 129 на 74 случая. От тях 2:1 сблъсъци.
Общият брой на всички инциденти (значими и незначими) са намалели с 23% – от 22 на 17 случая. От тях 4:1 сериозни.
Общият брой на всички ситуации, близки до инциденти, са намалели с 29% – от 220 на 156 случая. От тях 1:0 значими.
Надяваме се това да е тенденцията, защото мерките за безопасност не само ще продължат да се прилагат, но и ще се разширяват.
Още в първите дни като министър бях шокиран от някои драстични нарушения на елементарни правила за безопасност като преминаване на червен светофор. При това се оказа, че това е масово, а не изключение. Това веднага бе изрично забранено, освен в изключителни случаи и то с подписан Образец 2А.
Вече има база данни за показателите по безопасността и система за наказания на нарушителите.
Ще се закупят интерлокари с лицево разпознаване или дрегери за употреба на алкохол в локомотиви и мотриси – машините няма да тръгват, ако машинистът е употребил алкохол.
Ще се монтират рамки-дрегери за диспечери – вратата ще се отваря, само ако служителят на смяна не е употребил алкохол.
Въвеждаме и график за проверка за ползване на наркотици, като ще се правят и инцидентни проверки.
Бяха предприети и мерки за елиминиране на човешкия фактор, където преминаването на композициите се регулира ръчно: На индустриалните клонове ще има автоматични изхвъргачки, които ще регулират преминаването на композициите. На 15 от общо 22 индустриални клона вече са монтирани такива, на 7 има проблем с електрониката и затова е въведена по-стриктна процедура за преминаване на композициите от клона към магистралния път.
Започна монтирането на камери по гарите – към края на април 2025 г. камери са монтирани в 52 гари и 11 жп спирки – общо 63 локации. Обявени са поръчки за закупуване на камери за още 162 гари.
Започна монтирането на камери в локомотивите, които ще са двустранни – ще има аудио и видео запис вътре в кабината и отвън. Три от локомотивите вече са оборудвани, пусната е обществена поръчка за още 20. В следващите години ще се осигурят средства за оборудване на останалите локомотиви и мотриси, ако е необходимо.
Слагаме видео наблюдение на прелезите, които са неохраняеми или са само със светлинен и звуков сигнал. Тук обаче искам да се обърна с призив към гражданите да не преминават на червено! 5 минути бързане може да им струва живота и здравето!
За мен беше голяма изненада, че всъщност няма нужда да се закупува GPS система за планиране, документиране и отчитане на жп трафика. Оказа се, че вече е изградена такава система, но кой знае защо никога не е ползвана. При това системата мери не само скорост и позиция на влаковете, но и нивото на горивото, колко е заредено и колко е разходено. И може да се използва като превенция и срещу кражбите на гориво от БДЖ, които са голям проблем.